Cultura greacă s-a raspandit pe un
teritoriu alcatuit din actuala Grecie, insulele Marii Egee şi regiunile unde au
fost infiintat orasele-colonii: tarmurile Asiei Mici, Italia de sud si Sicilia,
litoralul Mari Negre, etc..
Din fuziunea popoarelor preelenice cu
grupari migratoare –aheeni,dorieni, ionieni- s-a constitut, in jurul anului
1100 i.e.n., poporul grec. Pana catre anul 700 i.e.n., grecii au adus o viata
patriarhala, bazata pe o organizare tribala. Treptat, ca si in cazul altor
civilizatii, s-au conturat trasaturi proprii societatii sclavagiste.
In perioada patriarhala, miturile
diferitelor grupari etnice au fuzionat, generand formele complexe ale religiei
grecesti. In mitologia greacilor antici, fenomenele naturale erau personificate
printr-un mare numar de zeitati carora li se atribuie nu numai o infatisare
umana idealizata, ci si actiuni, reactii si sentimente omenesti.
In conditiile izolarii diferitelor regiuni datorita reliefului
muntos al tarii, s-au format primele orase-cetati independente
Pana catre secolul al V-lea, forma de
organizare politica a cetatilor grecesti a fost cea a aristocratiei
sclavagiste. Un progres insemnat l-a constituit trecerea la o forma evoluata de
conducere a comunitatii, cu o larga participare a cetatilor libere la viata
politica: democratia sclavagista. Sub conducerea abila si inteleapta a lui
Pericles (450-430 i.e.n.) cetatea Atenei a devenit un adevarat model de
organizare democratica pentru toate celelalte orase grecesti.
In epoca lui Pericles au fost create
conditiile unei maxime infloriri a artei, stiintelor si gandirii filozofice,
fiind socotita, impreuna cu deceniile ce I-au urmat, epoca de aur a culturii
grecesti.
URBANISMUL.In
timpurile cele mai vechi, polisurile se dezvoltau relativ intamplator, cu
cartierele de locuinte grupate in jurul sanctuarului cetatii, ridicat de obicei
pe o inaltime fortificata: acropola. Inunele cazuri, intregul oras era protejat
cu ziduri puternice de piatra (Atena). In secolul al V-lea i.e.n. au aparut
germanii unui urbanism ratinal, bazat pe o trama rectangulara de strazi.
Epoca elenistica si-a insusit
principiile hippodamice, concretizate in centrele urbane Alexandria , Milet, Priene; pietele
comerciale-agorele- si constructiile publice inscrise in textura ordonata a
strazilor alcatuiau compozitii complexe, cu axe de simetrie.
PROGRAME.
Templul a fost cea mai importanta tema a arhitecturii Greciei antice. Construit
pe o inaltime, in cadrul incintei sacre a cetatii sau facand parte din
ansamblul marilor sanctuare panelenice, templul indeplinea rolul de locuinta a
zeului caruia ii era dedicat, personificat printr-o statuia simbolica.
Cel mai simplu tip de templu era
alcatuit dintr-un naos si un vestibul deschis, cu doua coloane intre
prelungirile zidurilor, purtand denumirea de “in antis”.
La templele clasice, rapotul dintre
numarul de coloane ale laturilor scurte si ale celor lungi era fix, dictat de
formula 2n+1 care stabilea numarul de coloane laterale fata de cele frontale
(n). In varianta circulara, templul se numeste tolos.
Sanctuarul, ansamblul de mari
dimensiuni., folosite de intregul popor grec, era ridicat in locuri cu
semnificatie religioasa sau in legatura cu existenta unor izvoare tamaduitoare:
Delphi, Olimpia, Eleusis ,
unde se desfasurau mistere, oracole si alte forme de cult. Sanctoarele
cuprindeau temple, altare, teatre, statui, monumente votive, in raza lor
ridicandu-se diferite edificii destinate gazduirii vizitatorilor (un fel de
hanuri).
Constructiile publice mai importante
erau grupate de obicei in jurul agorei, piata in care se desfasura viata
politica si comerciala a orasului.
Constructiile pentru spectacol, legate
si de unele practici religioase, au detinut un loc insemnat in arhitectura
greaca. Teatrul, la inceput din lemn, apoi, din secolul al V-lea din piatra,
era o constructie descoperita alcatuita dintr-un teatron cu gradenele asezate
pe panta naturala a trenului, avand un plan a carui forma depasea un semicerc
si imbratisa orchestra-locul corului- o platforma circulara de dale. In
perioada tarzie, ca urmare a evolutiei artei dramatice, scena s-a dezvoltat
mult devenind un organism complex (skene). Este caracteristica pentru teatrele
grecesti rezolvarea impecabila a problemelor de acustica.
Adaptarea pentru desfasurarea
spectacolelor muzicale, teatrul, in acest caz acoperit, se numea odeon.
Constructiile pentru educatie fizica
erau nelipsite in cadrul cetatilor sau in zona sanctoarelor. Printre aceste se
numara: stadionul pentru intreceri atletice, hipodromul pentru curse de cai.
Locuintele erau de obicei modeste,
inchise catre exterior, cu incaperile grupate in jurul unor curti inerioare cu
coloane (peristil). Partea rezervata barbatilor (andronitis) era de obicei
separata de cea destinata femeilor (gynekonitis).
Dupa o prima perioada in care
materialul principal de constructie a fost lemnul, s-a trecut la folosirea pe scara
larga a pietrei: diferite calcare, marmura de Paros ,
de Pentelic etc. Zidaria era realizata di blocuri cioplite regulat, nelegate cu mortar.
Asamblarea diferitelor elemente se facea cu ajutorul unor piese metalice
(scoabe, crampoane, etc.).
Sistemul costructiv, traspunerea in
piatra a strcturii de lemn, se baza pe principiul trilitului: doua elemente
verticale care sustineau un element orizontal. Acoperirea spatiilor se facea cu
grinzi de piatra. Invelitorile in doua ape, generand in cazul templelor
frontoane pe fatadele mici, erau realizate din solzi de piatra, material
ceramic etc.
FORME ARHITECTURALE SPECIFICE..
Capacitatea creatoare a arhitectilor greci s-a concentrat in realizarea unor
volume cu caracter scuptoral, urmarind stabilirea unor raporturi expresive
intre cladirile ce alcatuiau ansamblul. Efecte speciale erau obtinute prin
compizitii bazate pe o asimetrie plina de rafinament. Ca o reflectare a
umanismului, arhitectura greaca nu s-a indepartat de scara omului, nici chiar in
edificiile reprezentative. Caracterul monumental al constructiilor acestei
epoci rezida in rigoarea si simplitatea formelor.
Plastica arhitecturala se baza pe
folosirea porticului de coloane, atat la cladirile laice, cat si la temple.
De-a lungul istoriei arhitecturii
grecesti s-au constituit cele trei tipuri principale de colonade apartinand
ordinelor doric, ionic si corintic.
Ordinul doric a
fost folosit cu precadere in Grecia continentala. Formele sale sunt simple,
severe, dand impresia de soliditate si forta. Principalele caracteristici sunt:
·
Lipsa bazei, coloana rezemand
direct pe stilobat partea superioara a platformei deasupra careia se ridica
templul;
·
Fusul coloanei are caneluri
verticale cu muchii vii;
·
Captelul alcatuit dintr-o echina
rotunjita si o abaca prismatica;
·
Friza decorativa cu metope
sculptate si triglifi;
Ordinul ionic a
aparut in Asia Mica si in insulele marii egee, patrunzand apoi, cu unele
modificari, in Grecia continentala, in special in Attica .
Se resimte preferinta specific orientala pentru o decoratie mai bogata, ionica
remarcandu-se prin suplete si eleganta. Ordinul iomic se caracterizeaza prin:
·
Coloana rezemata pe stilobat
prin intermediul unui baze;
·
Fusul coloanei zvelt, avand
caneluri cu muchi tesite;
·
Capitelul decorat cu volute;
·
Friza in varianta attica,
decorata cu basoreliefuri in camp
continu .
Ordinul corintic mai putin folosit de
greci decat celelalte doua, difera de ionic prin aceea ca are coloana usor mai
inalta si capitelul imbracat in frnze de acant.
Uneori coloana era inlocuit cu
reprezentari sculpturale ale corpului uman. Pentru accentuarea unor anumite
efecte s-a folosit culoarea: straturi de pictura in tonuri vii care subliniau
antablamentul si capitelurile, sau elemente ceramice.
Arhiectura
greciei antice a parcurs o intreaga evolutie, de-a lungul careia s-au
constituit formele sale carcteristice.
PERIOADA ARHAICA (1100-450 i.e.n.).
Arhitectura perioadei arhaice a urmat o linie evolutiva marcata de acumulari
succesive, de o continua perfectionare a formelor si proportiilor, punandu-se
trptat bazele maturitatii artistice a epocii clasice.
In plastica arhitecturala, formele
greoaie sunt caracteristice primelor monumente dorice: coloane robuste (6-8
moduli), puternic galbate, echina capitelului foarte evazata, antablamentul
masiv. Parcurgand diferite etape inermediare, spre sfarsitul epocei arhaice s-a
ajuns la asa numitul arhaic avansat, in cadrul caruia formele ordinulu doric se
apropie de cele clasice, exemplul cel mai caracteristic fiind templul Atenei
Aphaia din insula Aegina (495- 485 i.e.n.).
Coloana a devenit mai ingusta, ajungand la o inaltime de 10-11 moduli, raportul
ei fata de latimea antablamentului fiind de 2,5: 1, iar inclinarea echinei
apropiata de 45o .
Daca ordinul doric a fost folosit cu
precadere in Grecia continentala si in coloniile din Magna Grecia, in Asia Mica
a aparut si s-a dezvoltat ordinul ionic. O imagine a primelor forme o ofera
capitelul gasit la Neandria. Monumentele ionice cele mai cunoscute din
vremurile arhaice sunt cele doua temple
diptere de mari dimensiuni: Heraionul
din Samos (secolul VI i.e.n.) si Arthemisionul
din Ephes (550-500 i.e.n.) care au suferit ulterior transformari.
Patrunzand in Grecia, ordinul ionic a
imbracat si unele forme particulare. La tezaurul Siphnienilor din sanctuarul de
la Delphi (535—530 i.e.n.), in locul coloanele
au fost folosite ca puncte de sprijuin,cariatide: elemente scupturale
reprezentand femei.
PERIOADA CLASICA (450-306 i.e.n.). In
epoca de aur si in deceniile ce i-au urmat, arhitectura greceasca a atins
deplinul ei maturitate.
Democreatia sclavagista a favorizat
edificarea constructiilor publice: agore, gimnasioane, sali pentru reuniuni
politice, teatre, monumente comemorative si funerare.
Cel mai celebru ansamblu al perioadei
clasice, acropola cetatii Atena este reprezentativa pentru intreaga arhitectura
greceasca. Dupa distrugerea sanctoarului de catre persi, in anul 447 i.e.n.,
Pericles a initiat refacerea tuturor constructiilor acropolei, incredintand
conducerea lucrarilor marelui sculptor Phidias.
Primul edificiu ridicat, cel mai
prestigios monument al cetatii, Partenonul, templul Atenei, protectoarea
orasului construit intre anii 447-439 i.e.n. de arhitectii Ictinos si
Calictras, a ramas pana in zilele noastre.
Ionicul si-a gasit insa expresia
desavarsita intr-un alt edificiu construit de arhitectul Philokles in anii
imediat urmatoari, 421-405 i.e.n. Erechteionul dedicat Atenei polais si lui
Poseidon Erechteu. Templul trebuia sa cuprinda cateva locuri cu semnificatie
scara: maslinul plantat de Atena, izvorul de apa sarata si urmele tridentului
lui Poseidon, semn al luptei celor doi zei pentru suprematia orasului.
Inintreaga perioada clasica, in Grecia
continentala ca si in Magna Grecia, ordinul doric a fost cel preferat de
arhitecti, in forme apropiate de cele ale Parthenonului.
In Asia Mica, ponderea principala a
detinut-o in continuarea ordinul ionic, in edificii de mari proportii cum ar fi
Arthemisionul din Ephes refacut integral dupa anul 356 i.e.n..
PERIOADA ELENISTICA (306-30 i.e.n.).
Ultima forma de dezvoltare a culturii grecesti, cea elenistica, a fost rodul
contactului direct stabilit intre vechea Grecie si regiunile inglobate in
imperiul macedonean. Cultura elenistica s-a constituit in secolul al III-lea
i.e.n., centrulau de greutate gasindu-se in marile orase orientale: Alexandria , Pergam,
Priene, Milet.
In urbanism, principiile dipodamice,
intarite de o legislatie autoritara, au capatat o larga utilizare. Orasele
elenistice –Alexandria ,
Priene, Milet- erau alcatuite conform unor structuri ordonate cu parcelari
dreptunghiulare, intre care se inserau constructiile publice. O gandire
rationala a stat la baza amenajarilor edilitare, a orientarii optime in raport
cu punctele cardinale etc.
Teatrele si-au cucerit un rol din ce
in ce mai insemnat in viata orasului elenistic. Forma lor a devenit mai
complexa. Deplasarea spatiului de joc de pe orchestra pe avanscena a implicat o
dezvoltare a intregii structuri scenice. Sant celebre teatrele de la Priene
(secolele IV-III i.e.n.) si Pergam (secolul III i.e.n.), care prin formele lor,
fac trecerea intre teatrele grecesti si cele romane.
In constructia cladirilor de cult elenistice, traditia clasica a fost
amplificata printr-o vadita tendinta catre forme monumentale, grandioase:
refacerea templului lui Apollo Didymaeionul din Milet (313 i.e.n.), completat
cu alte spatii de cult, altarul lui Zeus din Pergam (180 i.e.n.), dominat de
plastica dinamica a altoreliefurilor ce decorau soclul etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu