In fixarea scopurilor si desfasurarea efectiva a
procesului instructiv-educativ nu pot fi ignorate influentele de natura sociala
care, în cele din urma, se dovedesc a fi determinante. Elevul îsi desfasoara
activitatea si se manifesta într-un grup stabil -clasa- asadar într-un context
social, unde îsi însuseste valori, clisee comportamentale, îsi formeaza
convingeri prin imitatie sau preluare constienta. El se identifica cu grupul în
care se integreaza, preluând normele, valorile si scopurile acestuia, care îi
mijlocesc relatiile cu ceilalti în cadrul activitatii comune. Prestatiile
fiecaruia se desfasoara în fata grupului, trezind reactii de aprobare sau
critice, pretuirea sau sanctiunea din partea colegilor, ceea ce joaca un rol
deosebit de important în selectarea propriilor tipare de comportament si în
formarea imaginii de sine. Grupul asigura sistemul de referinta pentru membrii
sai (Ion Radu. 1994). Tocmai de aceea, cunoasterea constructiei sociale a
claselor de elevi, a interactiunilor ce se stabilesc între membrii unor astfel
de grupuri sociale este esentiala în asigurarea reusitei activitatii didactice.
Nu de putine ori profesorul se preocupa cu precadere de individ si acorda
putina atentie grupului din care acesta face parte, influentei pe care o exercita
asupra fiecaruia din membrii sai. Studiile întreprinse de cercetatori din
domeniul sociologiei, sociometriei, psihologiei sociale atrag atentia însa
asupra importantei aspectelor si caracteristicilor activitatii de grup,
relevând impactul pe care îl au asupra formarii personalitatii membrilor
constituenti. în absenta cunoasterii comportamentului de grup al clasei,
privita ca un tot unitar, cu problematica si personalitatea sa proprie, nu se
poate realiza o eficienta crescuta în activitatea scolara.
Clasa de elevi se constituie ca grup social
formal, creat în mod artificial functie de anumite criterii, unde se stabilesc
o serie de relatii între membrii componenti, cu consecinte în desfasurarea
procesului instructiv-educativ. în interiorul grupului de elevi pot fi
deosebite mai multe tipuri de relatii. James S. Coleman distinge relatii de
comunicare, afective si de dominare-conducere. Jean Piaget le clasifica si el
în trei categorii: intelectuale, afective si morale. Pe de alta parte, putem
deosebi în cadrul grupului relatii formale, reglementate oficial si relatii
informale, care nu sunt reglementate oficial, ci apar în mod spontan, ca urmare
a proceselor de interactiune (Ioan Radu, 1994). Ca orice grup. clasa de elevi
prezinta o organizare dinamica cu o structura specifica, în cadrul careia
membrii componenti ocupa fiecare o anumita pozitie, are un status al sau plasat
pe o anumita treapta a unei ierarhii de status-uri, care imprima clasei o
configuratie specifica. Stuctura este rezultatul relatiilor ce se stabilesc
între indivizi. Putem deosebi o structura formala si una informala a grupului.
Cea formala reprezinta organizarea ierarhica si functionala a acestuia si se
instituie ca urmare a investirii oficiale a indivizilor cu anumite roluri, pe
când cea informala se instituie fara ca interactiunea dintre indivizi sa fie
impusa si reglementata oficia!, ci ca rezultat spontan al relatiilor
intersubiective de natura afectiva, reflectând modul de distribuire a simpatiei
si antipatiei, atractia si conflictele, reprezentarile despre ceilalti si despe
propria pozitie în cadrul grupului. Pe lânga cei integrati clasei pot exista
indivizi care manifesta comportamente deviante, opozanti, marginalizati. Pot
apare chiar grupe ce manifesta tendinte de diferentiere si delimitare, mai
putin integrate, opunându-se unor sarcini sau norme generale impuse întregului
grup. Numai atragerea si integrarea tuturor în viata si activitatea grupului
asigura coeziunea acestuia. Cunoasterea aspectelor legate de structura dinamica
a grupului de elevi, modul de manifestare a autoritatii de catre liderii
formali sau informali, influentele dintre membrii si efectele acestora asupra
coeziunii grupului, a comportamentului sau final este hotarâtoare în procesul
instructiv-educativ. Obtinerea de rezultate bune este conditionata nu numai de
factori de natura psihologica, ci si sociala, unele probleme, cum ar fi
conducerea, controlul, disciplina clasei gasindu-si rezolvarea mai degraba prin
cunoasterea si stapânirea fenomenelor de natura sociala si aplicarea metodelor
de grup. Socializarea realizata în clasa de elevi constituie o sursa de
activare si conduce la atingerea unor performante superioare. Profesorul poate
interveni permanent asupra instituirii si evolutiei relatiilor dintre elevi, în sensul întaririi
coeziunii, cu efecte pozitive asupra fiecaruia. Importanta organizarii clasei
de elevi justifica deplasarea preocuparilor de la instructia si educatia
centrata pe individ, la instructia si educatia centrata pe grup, deoarece
personalitatea este un produs al contactului si comunicarii sociale.
în cadrul clasei se produc schimburi de mesaje de
la un elev la altul, se impun norme privitoare la activitatea si preocuparilor
lor comune, se stabilesc relatii functionale si afectiv-emotionale în raport cu
natura sarcinii de îndeplinit. Ca urmare a interactiunilor se formeaza cu
timpul anumite modele de comunicare, se creeaza situatii dintre cele mai
diverse: competitive, aversive sau imitative. în functie de tipul relatiilor
stabilite ne putem da seama daca grupul este constituit dupa criterii afective,
preferentiale, daca în interiorul lui exista un climat calm de simpatie
reciproca între membrii sau, dimpotriva, exista relatii conflic-tuale,
tensionate. în grupurile unde predomina primul tip de relatii (de colaborare,
cu caracter mobilizator) rezultatele sunt superioare fata de cele în care
predomina relatiile conflictuale. Cunoasterea acestora faciliteaza procesul
dirijarii, prin masuri adecvate, a influentei educative.
Fenomenul relational care caracterizeaza
realitatea sociala a grupului clasa de elevi se rasfrânge asupra fiecarui
membru, determinându-i performantele, comportamentul, judecatile si opiniile.
Cunoasterea, comunicarea, intimitatea dintre indivizi favorizeaza stabilirea
unor interactiuni care pot amplifica, prin cooperare, forta lor creativa, le
poate modifica viata afectiva si atitudinile. Relatiile interpersonale dintre
elevi au o influenta directa asupra formarii si dezvoltarii personalitatii
fiecaruia:
"Procesele de influenta sociala pot fi
definite în acceptiunea lor cea mai specifica drept cele care coordoneaza
modificarile perceptiilor, judecatilor, opiniilor, atitudinilor sau
comportamentelor unui individ, datorita cunoasterii perceptiilor, judecatilor,
opiniilor, etc. altor indivizi" Willem Doise: L'explication en psychologie sociale, P.U.F., Paris, 1982, p.
187.Elevii lucreaza împreuna în timpul rezolvarii sarcinilor, schimba între ei
impresii si opinii, dau dovada de anumite trasaturi de caracter. Orice tip de
raport interindividual are, în cele din urma, un puternic efect educativ.
Activitatea în grup faciliteaza efectuarea
sarcinii, deoarece în cadrul grupului se vehiculeaza si se pune în valoare o
cantitate de informatii mai mare decât cea a oricaruia dintre membrii sai. O
serie de autori, precum Doise, Mugny, Perret-Clermont au subliniat rolul
pozitiv al interactiunii sociale în dezvoltarea unor operatii cognitive
individuale. In dezvoltarea abilitatilor si competentelor cognitive ale unui
individ intervin factori ce tin de caracteristicile sale bio-pshice, dar si de
conditiile sociale, fapt pentru care este necesara integrarea conditionarilor
sociale în studiul inteligentei si al dezvoltarii sale. Achizitiile individuale
tin de dinamici colective si de forme relationale pe care acestea le presupun
(Jean-Marc Monteil, 1997).
Clasa de elevi este locul unde se realizeaza
afirmarea de sine, antagonismele, rivalitatea, competitia si cooperarea.
Performantele în realizarea unei sarcini sunt mai stimulate de cooperare, decât
de competitie, sustine Monteil invocând cercetarile lui Workie, Brown si
Abrams. în timp ce competitia conduce adeseori la antagonisme, ostilitati,
reprezentari negative ale celuilalt, cooperarea are un efect pozitiv în ce
priveste unele dimensiuni ale comportamentului: stategiile de rationament,
motivatia, perceptia celuilalt, etc.
Activitatile care presupun un efort comun pentru
rezolvarea unor probleme de interes general, reusesc sa reduca antagonismele,
rivalitatea, actele ostile si agresive, contribuind la stabilirea unui climat
de întelegere în interiorul grupului. Schimbul de idei are un efect stimulativ,
favorizând realizarea unor performante superioare în rezolvarea problemelor,
caci grupul dispune, în principiu, de un repertoriu mult mai variat de solutii,
decât unul sau altul dintre membrii sai. S-a constatat, în urma cercetarilor
întreprinse, ca procentul de raspunsuri corecte este mai ridicat în cadrul
muncii de echipa, decât în cazul celei individuale (Ioan Radu).
Surprinderea si relevarea particularitatilor structurale,
punerea în evidenta a fenomenelor sociale ce au loc în grupul clasa de elevi
ajuta la descoperirea unor modalitati rationale de interventie, îndreptata spre
optimizarea relatiilor interpersonale si
constituirea unui climat psihosocial favorabil bunei desfasurari a activitatii
didactice. Dinamizarea si multiplicarea relatiilor interpersonale pozitive,
conceperea si organizarea unor activitati care sa intensifice participarea
elevilor la declansarea unor astfel de relatii cu colegii, contribuie la
eficientizarea procesului instructiv-educativ. Nu se pot obtine rezultate
superioare în afara antrenarii nemijlocite a elevilor în stabilirea de relatii
cu ceilalti. De aceea, a preda înseamna si a actiona asupra conduitelor sociale
ale elevilor, dupa cum afirma Monteil, dar acest lucru nu este posibil în lipsa
unor repere pe care doar abordarea sociologica a grupului de elevi ni le ofera.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu